10 Ekim 2009 Cumartesi

PÜRENDE SON DURUM ŞAHANE 10/10/09

Sıkıştırmış oldugum kovanlarda her şey yolunda, 10 gün geç sıkışan kovanları hemen farkedersiniz. Yavru durumu çok süper, püren normal zamanında açmış olsaydı, bu arıların hemen hemen hepsi kata gelecekti. Püren 20-25 gün geç açtı, geç açma nedenide agustos ayında yagış olmamasından. 20 günlük geçikme ise bir posta yavru oluşturulamadı demektir.
Zaten arıcı şu görüntüyü gördüğünde işlem tamamdır, eline bir çıta yavru alıp bizimde arılarımız yavru yapıyor diyenler kim olursa olsun buyursun gelsin sıradan bir bakalım tüm kovanlara, karniol nasıl yavru yapıyor.
Benim anlatmak istediğim kafkas ülkemizin her yerinde olmaz diyorum. Malisef ülkenin her tarafına kaskas giriyor. Belli bir mevsimden sonrada kafkasa ne yaparsanız yapın gereken yavruyu atıramazsınız, gene deneyin, tecrübeler kolay kazanılmıyor. Yada bir daha birleştirin bakalım belki yumurta filan atar.::))

video
Bu kovan 6 çıtaya sıkıştırılmıştı, sıkıştırmayı kaldırıp, iki çıta araya ikide en dışa verdim, bir hafta sonuna kardar işi hazır. Arılıktaki bir kovan harici, en düşük 3 çıta en yüksek 5 çıtada yavru var. Yavrular ise bahardaki gibi ful olmamakla beraber görüntülerdede görüyorsunuz, çıtaları bloke ettirmezseniz, 5-6 çıtalık alanda yavru hesap edilirse, buda 3 çıta ful yavruya eşittir diye tahmin etmekteyim. Buda bu mevsimde süper bir şey. Ayrıca bu çıkan kış arıları bizi bahara taşıyacak arılardır.
Ayrıca bir kovanımada bu gün kat vedim.

video

Bu filimde yukardaki flimden 14 gün sonra aynı kovandan yapılan çekimdir. Bu filimi ben çalışırken İlhami Uyar abi çekti.

video

22 Kasım 2009 pazar günü bu filim çekildi. Bu arılar salkıma iyice meyletmişler, arılar uçsada bu kovanda açık ve kapalı yavru yok. Başka kovanlarda bir iki çıtada azda olsa yavru devam ediyor.

Çalışan birisi olarak sonuç bu. Arılarımız daha yakında olsaydı ve daha çok zamanımız ayırabilsem arılarımız biraz daha gelişebilirdi. İlk filimi hatırlarsanız kovan bloke olmaya başladıgında yakalamıştım. Daha erken yakalamış olsaydık bir çıta daha fazla yavru attırma imkanımız olurdu. Ben aralara çıta girmeme rağmen ikinci filimde görüldüğü gibi yavru yapsın dedigimiz çıtaya anaarı yetişene kadar bal konulmuştu.

Kovanın şu anki durumunu 8 çıtaya düşürdüm ve bu şekil kışa girecek.

Sonuç bölümüne bir şeyler yazılacak ise kovanlarımızı ve iklimi iyi takip etmek gerekiyor, başı boş saldım çayıra mevlam kayıra döneminde arınız sönmesede istenilen düzeye çıkamıyor yada istediğiniz düzeyde tutamıyorsunuz. İnşallah bu seri filimlerden kendisine pay çıkaranlar olur.

İlk filimle son filim arasında geçen süre 42 gündür, bu iki süre arasında tam iki posta yavru çıkacak süre vardır, çok acayip tesadüfler oldu filimin başıyla sonu arasında. Filmin başıyla sonu arasında bunlarıda düşünmek gerekiyor.Yani 14 gün arayla gidebilmişim ormandaki arılarıma, her gidişimdede filimlemişim..

6 yorum:

ÇELİK ARICILIK dedi ki...

ali abi;maşallah arılarına iyi bakmışsın. videoya baktıktan sonra fazla söze gerek yok bu günlarda çercevelerin üst kısmı beyazlamaya başladıktan sonra zaten işlem tamam gibidir. yavru durumu da çok güzel. ama o boş çerceveyi ne olursa olsun kenar kısma koysaydın da o arıyı bölmeseydin. tamam güzel nektar geliyor ama daha ne kadar gelir???

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Yav abi maşallah iyi bal gelmiş..Şişlenme sahnende güzel olmuş:)

ALİ TÜRK dedi ki...

Haydar kardeşim, bu durmlar bundan 3-4 hafta öncesi olurdu, agustosta yagmur yagmadıgı için bu kadar geç kaldı. Sen diyorsunki arıyı bölüyorsun, malisef bölmüyorum, şu an bal geliri çok yüksek ve çıkan yavruların yerlerine bal konmaya başladı.Bende bu fırsatı kaçırmak istemiyorum ne kadar yavru attırırsam şimdi kardır, 15-20 gün sonra yavru attıramazsın. Yaklaşık bir ay daha burada çiçek olurda , arının çiçege gidecek durumu olurmu bilemiyorum.yeni açmaya başlayan Kocayemişler karda bile çiçekli olurlar. Nektar gelmesede önemli degil, sen tavsiyelererini kovan söndüreblere yap. 3 senedir bir kovanım sönmemiştir.Ayrıca bu bakımda bir kovana kat attım.

Muhteşem abi, sen nasrettin hocanın çalısı demiştin ama, çalıya çok yün pardan bal takıldı, gariban arısı işte, aldı başını gidiyor::))

yusuf şimşak dedi ki...

SLM...

Sayın Bakanım.

Görüntüler insanın iştahını kapartıyor.Yavrulu çıtalardan yapyığın örnekleme de kaç çıta arıya göre.Mesela 6 çıtalı bir kovanda yavru faaliyeti kaç çıta da devam ediyor.

Bir de ,kovanlara kat attım falan diyorsun,bazılarını kahrediyorsun bilesin :))

ALİ TÜRK dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
ALİ TÜRK dedi ki...

Sayın Şimsak, en düşük yavru faliyeti 3 çıtada , 5 çıtada yavru faliyedide var, filimdede görüldügü gibi, bu yavru baharda olsa çıta ful yavru olur. Şimdi çıtada yavru faliyeti olsa bile yavru oranı %50 bile degil. 6 çıta arıda 4 çıtada yavru vardır, fakat bloke edilmişse çıtalar arı ne yapsınki.

Kat attıgım kovan yaklaşık 8-9 çıta arılı ve 6 çıtada yavru vardı. Bu arı yavrular çıktıgında , yavru gözüne bal doldurup yatacak, bende bu yatmayı önlemek için, kat verdim. Katıda direk vermedim katla kuluçkalık arasında naylon var ve ortasını delmişim. Geceleri hava sogumaları olmaya başladı.O naylonu koymadıgımda kovandaki ısı saglamak için bal harcaması artacak. Anlayacagın, katla kuluçkalıgı naylonla böldüm, ama bölmeden kata çıkışta verdim. Bu teknik kendime has uygulamalarımdan birisidir.

Kitaplarda yazarmı bilemiyorum, bazıları kitaplarda yazarsa okuduklarında sizede anlatırlar.::)))